X

Waar verleden en toekomst elkaar raken

woensdag, 24 april, 2019 tot vrijdag, 26 april, 2019

Kortrijk werd de uitvalsbasis voor een driedaagse uitstap van 5 Informaticabeheer waarin de vakken ICT, bedrijfseconomie, Frans en geschiedenis centraal stonden.

Nadat de CeBitbeurs in Hannover werd afgeschaft, de grootse Europese beurt over digitale evolutie,  zochten we naar een nieuwe uitdaging waarin leerlingen in de eerste plaats konden kennismaken met de toepassing van informatica in het dagelijks leven.

De eerste dag maakten we kennis met de opleiding Digital Arts and Entertainment Divine van HoWest en bezochten we het bedrijf ThinkMe van een ex-leerling van Sint-Lodewijk, Jimmy Carver die ons in de wereld van de ontwikkeling van app’s onderdompelde én vertelde hoe hij zijn bedrijf heeft gestart en welke vaardigheden hij nodig heeft om zijn ICT-zaak te runnen. De leerlingen kregen o.a. te horen dat in de wereld van ICT ‘leren’ nooit stopt, maar dat dit leuk is omdat programmeren en oplossingen zoeken voor problemen een fascinerende passie is en blijft. Een collega-ondernemer van ThinkEdge die ons in zijn supergezellig kantoor ontving, bevestigde dit met zijn uiteenzetting over de allernieuwste realisaties in de app-wereld van Apple.

De volgende dag huurden we fietsen en reden we door Flanders Fields om de gruwel van Wereldoorlog I  te ervaren via verhalen, poëzie en muziek. Dit sloot aan bij de leerstof van de derde trimester. Meneer Marc Hauman kwam speciaal naar Ieper om op elke begraafplaats die we bezochten, een passend lied te zingen waardoor het lijden, de angst en de hoop van jonge soldaten voelbaar werden. Meneer Hafkamp verraste ons met zijn muzikaal talent en nam de gitaar over met het lied ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen, waarvan we allen het refrein meezongen, samen met enkele Britse jongeren die op Tyne Cot een tijdje vrijwillig werkten.

De laatste dag kwam het vak Frans aan de beurt met een bezoek aan Lille. In groepjes van vier volgden de leerlingen een route door het historische centrum van Lille waar ze enkele bewoners van Lille moesten interviewen.  Dit bezoek is tevens het thema van hun mondelinge proef in juni, dus de leerlingen waren verplicht om hun lichte aversie tegen Frans spreken te overwinnen.

Ten slotte, deze leerrijke input werd natuurlijk gretig aangevuld met de momenten van samenzijn: samen ontbijten en verrast worden door muzikale talenten in beide IB-klassen, ’s avonds samen uit eten gaan en door Kortrijk dwalen, samen gamen op de kamer, verhalen vertellen of een film  kijken. Dat de nachten behoorlijk korter waren dan de dagen, namen ze daar graag bij. Moe en tevreden reden we dan ook op vrijdagavond met de trein naar huis.