X

Communicatie & media (OPR)

Vanaf 1 september 2016 staat de studierichting Communicatie & media (de compleet hervormde richting ‘Onthaal en public relations’ van vroeger) in het teken van actualiteit, media, communicatie en taal. Het biedt elke leerling alle kansen op een succesvolle doorstroming naar het hoger onderwijs.

Leerlingen die deze richting Communicatie & media volgen zijn niet bang om hun mening te formuleren en die te delen met anderen. Tijdens je opleiding – en later in je werkomgeving – komen PR en alle vormen van commerciële communicatie aan bod. Meewerken aan de uitbouw van een bedrijfsimago, de huisstijl helpen ontwikkelen, klantgericht werken, … zijn kenmerkend voor deze studierichting. Daarnaast heb je een ruime interesse in maatschappelijke thema’s en de actualiteit. 

 

Lessentabel

VAKGEBIED VAKKEN 5de JAAR 6de JAAR
Talen Nederlands
Frans
Engels 
Duits
3+1
4
3
2
3
4
3
2
Communicatie & media Public relations
Toegepaste economie 
Stages
10
2
-
10
2
2
Positieve wetenschappen Wiskunde 2 2
Algemeen vormende vakken Godsdienst
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Lichamelijke opvoeding
2
1
1
2
2
1
1
2
TOTAAL   33 33
(+1)

 

Een  stevig talenpakket dus én volgende richtingspecifieke vakken:

  • Public relations: het clustervak Public relations omvat verschillende clusteronderdelen:
    • Actualiteit en media: We vertrekken van wat nu in de media, in de actualiteit aan bod komt. Zo krijg je een brede visie op de wereld. Niet alleen wat er gebeurt, maar ook het waarom – de mechanismen en structuren die in de maatschappij aanwezig zijn – komen aan bod. Daarnaast moet je niet enkel weten hoe het medialandschap is opgebouwd, maar moet je ook actief nieuws kunnen verzamelen, verwerken, maken en verspreiden.
    • Communicatie en interpersoonlijke communicatie: Hier starten we met een verklaring van het communicatieproces. Vanuit een reflectie rond interpersoonlijke communicatie willen we van jou een vlotte spreker en luisteraar maken in tal van situaties. Door aangereikte gespreksmodellen gepast en correct in te zetten, zal je op vlak van sociale interactie steeds beter scoren.
    • Groepscommunicatie: Wat geldt voor interpersoonlijke communicatie geldt ook voor groepen, teams. Je zal ze niet enkel moeten analyseren maar ook op een professionele manier moeten kunnen samenwerken in een team. Vergaderen, presenteren en rapporteren staan hier centraal.
    • Organisatiecommunicatie: Het analyseren van de communicatie van organisaties wordt jouw specialiteit. Na een grondig onderzoek plannen opstellen en doelen via diverse middelen bereiken, wordt de core business voor jou. Je zal de praktische kant van organisatiecommunicatie in kleine en middelgrote organisaties onder de knie hebben.
  • Toegepaste economie: Dit vak bereidt de leerlingen voor op studierichtingen in het hoger onderwijs waarvoor een basiskennis economie vereist is. Het omvat drie componenten: inleiding tot economische en juridische basisprincipes, marketing (marktonderzoek en marketingmix) en inleiding tot de boekhouding van een spilbedrijf. 
  • Stages: Dankzij de stages, die een belangrijk onderdeel zijn in deze studierichting, krijg je de kans om de verworven kennis en inzichten te toetsen aan de beroepsrealiteit. Tijdens de stage in het 6de jaar loop je twee weken stage op een communicatie- of pr-dienst in een organisatie. 

 

Profiel van de leerling

Je bent sociaal en communicatief ingesteld. Je bent geïnteresseerd in wat er in je stad, je regio, je land en de wereld gebeurt. Je bent kritisch, raadpleegt verschillende bronnen en durft vragen te stellen. Je gebruikt verschillende media – klassieke en moderne – om op de hoogte te blijven van de actualiteit. Voor elke uitdaging zet je de gepaste hulpmiddelen in: een presentatie maken, beeld bewerken of samen met anderen aan een paper werken. Jij weet welk medium het meest geschikt is voor de gegeven context. De tools van vandaag zijn niet noodzakelijk de tools van morgen, maar dat verontrust je niet. Integendeel! Je houdt ervan te surfen op de golven van vernieuwing.

Je houdt van presenteren, in dialoog gaan, je mening geven en dit zowel in het Nederlands als in het Engels, het Frans en het Duits. Jezelf duidelijk, correct, gepast en aantrekkelijk uitdrukken, zowel mondeling als schriftelijk, staat bovenaan je prioriteitenlijstje. Je houdt bij elke opdracht rekening met de situatie, het doelpubliek en het meest geschikte kanaal. Bij presentaties verlies je ook de non-verbale aspecten niet uit het oog. Je kiest bewust voor een studierichting waar je in alle vakken en tijdens vakoverstijgende opdrachten aan je communicatieve vaardigheden wilt werken. Feedback helpt je erbij om procesmatig vooruitgang te boeken.  

Later ben jij de mogelijke contactpersoon tussen het bedrijf en de buitenwereld. Een verzorgd imago, behulpzaam zijn voor de klant en een service op maat aanbieden vind je vanzelfsprekend.

 

Mogelijkheden na de richting Communicatie & media (Onthaal & public relations)

De 3de graad Communicatie en media bereidt je voor op een professionele bacheloropleiding Communicatiemanagement, Journalistiek, Eventmanagement, Marketing of Office management. Ook Hotelmanagement en menswetenschappelijke en pedagogische richtingen liggen in het verlengde van een deze opleiding.

Kies je niet voor een 3-jarige opleiding hoger onderwijs, kan je je vaardigheden verder aanscherpen via een bijkomende 1-jarige Se-n-se-opleiding, zoals bijvoorbeeld Toerisme & organisatie, Toerisme & recreatie of Administratie vrije beroepen.

Wil je na het 6de jaar meteen werken, dan kan je misschien wel aan de slag als communicatiemedewerker in de profitsector, de social-profitsector of een jeugddienst. Maar je kan ook terecht op een klantendienst, een commerciële dienst of in een callcenter als tele-operator. Daarnaast zijn er nog tal van administratieve werkomgevingen waar flexibele inzetbaarheid wordt verwacht.